Veel beweging op het schoolplein
Lucas Mevius
Om uit te zoeken hoe lang en hoe intensief kinderen overdag op het schoolplein bewegen, gaven de onderzoekers 32 jongens en 44 meisjes (6-11 jaar) van 6 basisscholen in 5 Nederlandse steden een accelerometermeter en een GPS-ontvanger. Tussen december 2008 en april 2009 droegen de kinderen de apparaatjes 1 week lang overdag aan een gordel om hun middel.
De kinderen waren gemiddeld 40 minuten per dag op het schoolplein te vinden. Jongetjes bewogen 27,3% van hun schoolpleintijd matig tot intensief (bijvoorbeeld stevig wandelen of rennen), meisjes 16,7%. De scholieren waren vooral tijdens de pauze lichamelijk actief. Maar hoewel de kinderen slechts 6,1% van de totale geregistreerde tijd op het schoolplein waren, droeg deze tijd voor 17,5% (jongens) en 16,8% (meisjes) bij aan het totale dagelijkse aantal minuten matig tot intensieve lichaamsbeweging (gemiddeld bijna 50 minuten per dag). Slechts 19 kinderen bewogen meer dan de aanbevolen 1 uur per dag matig tot intensief.
Omdat de kinderen in de klas zeer weinig fysiek actief waren, vinden Dessing et al. het belangrijk om beweging buiten de lesuren te stimuleren, maar ook om het zitgedrag in school te onderbreken met bijvoorbeeld bewegingspauzes in de klas of met schildersezels.
‘Beleidsmakers moeten zich dus realiseren dat schoolpauzes een uitstekende mogelijkheid bieden om minuten matig tot intensieve lichaamsbeweging te verzamelen’, aldus de onderzoekers. Deze interventies moeten vooral meisjes prikkelen, omdat zij momenteel achterblijven in fysieke activiteit gedurende de hele schooldag.